Ukázali jsme Vám některé materiály pořízené v Africe a rádi bychom se s Vámi podělili o video, bohužel
s ním máme nějaké technické problémy. Přesto, proč teď nezavřít oči a neposlouchat?.... Afrika je právě
přímo ve Vašich uších! Zvukový designer Amaury La Burthe se s námi podělí o část toho, co bylo důvodem toho,
abychom jeli do Afriky nahrávat zvuk
Proč bylo důležité jet do Afriky nahrávat zvuk.
Můžete zde pořídit spoustu zajímavých nahrávek, různé kvality a druhů. Důvod proč jsme jeli do Afriky byl
takový, že jsme hledali velmi specifický materiál. Nic z toho co bylo možné získat, neříkalo nic o tom, jaký
zvuk má určité místo ráno, jaký večer a jaký v průběhu noci. Od té doby, kdy hra simuluje střídání dne a noci,
je nutné nahrát všechny zvuky, které správně vystihnou atmosféru místa v daném čase. To budeme muset přesně napodobit
i ve hře, z jiného hlediska také budeme mít nejlepší kvalitu videa v herním průmyslu, ale to je pouze jedna z částí, které s hrou dostanete.
Druhý důvod byl také mít s tímto zvukem Afriky vlastní zkušenost. Často pobízím lidi, aby zkrátka vyšli ven a vyzkoušeli
si věci sami na vlastní kůži. Strávili jsme mnoho času tvorbou interaktivních zvuků hry objektů (auta, hudba, rozbitné věci
a podobně.... ) aby Far Cry tvořil kompletní systém. Ale být venku, znamená mít mnohem víc nápadů a poznatků. Použili jsme
zásobu zvuků jako hrubý materiál, ale jakmile vystoupíte ven s cílem získat nejlepší zvuk, dostanete nakonec tisíce nápadů:
» zjistíte, že jste si neuvědomili, že zvuky mají mnohem více basů, než jste si myslel
» slyšíte zvuky, které můžete použít pro různé objekty
» uvědomíte si, že můžete tyto zvuky použít jako "texturu"
» můžete mnohem snadněji smíchat jednotlivé zvuky, pomocí nichž jste schopni simulovat velmi dynamické chování ve hře, atd...
Proces nahrávání zvuků v Africe
Jak jsem již popsal, nahráli jsme spoustu zvuků z různých míst, jelikož jsme chtěli mít všechny zvuky v odlišných
denních dobách. Protože jsme chtěli mít skutečně věrný zvuk, museli jsme čas od času odejít na několik minut od mikrofonu
na vzdálenost 1 až 2 km. Když jsme se potom vraceli zpět, jen jsme doufali, že nám zvířata nesežrala "Pepeho" a "Carlose",
což jsou přezdívky našich mikrofonů. Často jsme také chodili nahrávat v noci, utkvěla mi v paměti jedna noc v Tsavu, kdy téměř nesvítil
měsíc a já vyšel ven do naprosté tmy v doprovodu dvou Rangers (příslušníci místní stráže parku). Bylo to skutečně hrůzostrašné, jelikož
nevidíte vůbec nic a jen nasloucháte všem zvláštním zvukům kolem Vás. Naštěstí tam byli oni ozbrojení strážní, kteří byli připraveni v
případě nutnosti okamžitě reagovat, ale už jen při psaní těchto řádků jsem znovu rozrušen... :-) Byli tam nádherné žáby a hroši, které
byla opravdu zábava nahrávat. Mají takový opravdu skvěle basující zvuk! Taky jsme pořídili nějaké nahrávky z Masajské vesnice. Masajové zpívali
své tradiční písně a tančili kolem mikrofonů, což bylo vskutku zajímavé a velice zábavné vidět a nahrávat.
Řeč techniky
Technické nastavení a zpracování bylo nastaveno především pro mono a surround nahrávky. Pro surround jsme použili speciální mikrofon ST-350
od Soundfieldu. Je to nedocenitelný mikrofon a jeho technologie je založena na ambisonicu. Je vyroben jako oddělené kapsle které jsou namířeny
všemi směry v rozsahu 360 stupňů a rovněž nahoru a dolu. To co dostanete z tohoto mikrofonu je B-formát nahrávka. Toto je formát, který lze následně
dekódovat do jakéhokoliv formátu, mono, stereo, 4.0, 5.1, 7.1 nebo dokonce 16.1, pokud chcete. Ve světě zvuku jsme tedy byli nad úrovní toho co svedou
dnešní konzole. Byli jsme také schopni dekódovat zvuk, který přichází ze shora, ale to by vyžadovalo, aby si hráči dali reproduktor na strop, ale dle
mě by to bylo super. Pro mono zvuk jsme měli velmi dobrou mikrofonovou pušku na nahrávání vzdálených a izolovaných zvuků. Jako zálohu jsem měl malý
rekordér a stereofonní-binaurální mikrofon. Jako dvoupásmový (ambisonic), tak i stereofonní-binaurální mikrofon je další mimořádně efektivní technologii
z perfektní trojrozměrnou lokalizací objektů, leč pro veřejnost poměrně neznámou technologii. Na binaurální nahrávání potřebujete speciální stereo mikrofon
a model hlavy. Mikrofony jsou umístěny na této hlavě, v místech kde jsou uši a protože bylo docela obtížné použít tuto technologii v Africe, použil jsem model,
který si nasadíte na vlastní hlavu. Získat binaurální nahrávku znamená nahrávat se sluchátky, nefungovalo by to s reproduktory, protože to co je nahrávané z levého,
nebo z pravého mikrofonu, je to, co by mělo slyšet pouze pravé nebo levé ucho. Až se vrátím s nahrávkami do studia, tak si jen nasadím sluchátka a za 10 vteřin jsem zpět v Africe.... :-)
- Ukázku binaurální nahrávky stáhnete zde
Překlad:
Pac!ent ®
» Zpět na výběr článků